کفکش چیست و نکاتی که باید به آن توجه کرد

الکترو پمپ های کفکش زیر مجموعه پمپ های مستغرق بوده که عموما جهت پمپاژ آب و سیالاتی که از نظر فیزیکی و شیمیایی نزدیک به آب باشند (البته کفکش هایی هم برای محیط های انفجاری طراحی و ساخته شده اند) قابل استفاده هستند. کفکش ها بطور کامل در آب قرار می گیرند و به گونه ای طراحی شده اند که آب به درون آن ها نفوذ نمی کند. خنک کاری این مدل پمپ ها بوسیله سیال پمپاژ شونده انجام شده و درون آن ها از روغن  پمپ کفکش از حلزونی، دیفیوزرها، پروانه ها، درپوش پمپ و صافی و آب بند های مکانیکی یا سیل مکانیکی تشکیل شده اند. کفکش ها در جنس های مختلف آلومینیومی، استیل، چدنی، پلیمری و … و در قدرت های متفاوت جهت انتقال سیالات از استخر ها، چاه ها، چاهک ها، جوی آب، نهرها، آب باران و … ساخته می شوند.

بسیاری از شرکت های ایرانی و خارجی اقدام به تولید الکترو پمپ های کفکش کرده اند که در ذیل به آن ها اشاره شده است:

برند های معتبر ایرانی تولید کننده کفکش:


کفکش راناب، کفکش توان تک، کفکش راد، کفکش اسپیکو، کفکش فدک، کفکش جهان پمپ، کفکش بهاران نوین، کفکش نوید سهند و …

در مقاله مقایسه کفکش های ایرانی می توانید تفاوت و ویژگی های مختلف کفکش های فوق را ملاحظه بفرمایید.

کفکش های اروپایی موجود در بازار ایران شامل پمپ های همچون داب، پنتاکس، گرانفوس، سائر، ابارا و … بوده که با توجه به شرایط تحریم ها و قیمت های بالا شرایط واردات آن ها خاص شده و در بسیاری از مدل ها موجودی ندارند و باید پمپ های چینی و ایرانی جایگزین گردد.

کفکش های چینی موجود در ایران هم با کیفیت های مختلفی وارد شده اند که به معرفی برخی از آنها می پردازیم:

کفکش لئو، کفکش شیمجه، کفکش KUB، کفکش JEN-PUMP، کفکش PRO-PUMP و …

پروپمپ
jenpump

در انتخاب کفکش باید به نکات زیر توجه کرد:

1- هد: به میزان ارتفاعی که کفکش می تواند پمپاژ کند هد می گویند که در مقاله پمپ های مستغرق  به نحوه محاسبه آن پرداختیم. ارتفاع را در کفکش ها معمولا بر اساس متر، فوت و … بیان می کنند.

2- دبی: به مقدار آبدهی مورد نیاز مصرف کننده دبی می گوییم و معمولا بر حسب لیتر بر دقیقه، متر مکعب بر ساعت، لیتر بر ثانیه، گالن در دقیقه و … بیان می شود.

3- نوع برق ورودی که می تواند سه فاز یا تکفاز باشد. معمولا پمپ های تکفاز تا قدرت 2.2 کیلو وات یا 3 اسب بخار طراحی و ساخته می شوند و برای قدرت های بالاتر هم از برق سه فاز استفاده می شود ( البته بر اساس تجربه کفکش های تکفاز با قدرت 4 اسب بخار هم تولید گردیده اند) همچنین باید توجه کنیم نباید نوسان برق داشته باشیم زیرا نوسانات برق باعث سوختن کفکش ها می شود. ترانس و تابلو های محافظتی با برند های مختلفی جهت جلوگیری از سوختن کفکش ها و سایر وسایل برقی در برابر نوسانات برقی ساخته
شده اند.

4- یکی از موارد مهم که باعث سوختن کفکش ها می شود خشک کار کردن یا بدون آب کار کردن است. میزان آب موجود در چاه، استخر و … که کفکش در آن قرار گرفته در انتخاب کفکش حائز اهمیت است از این رو در مکان هایی که میزان سطح آب پایین است بهتر است حد الامکان از کفکش های مجهز به فلوتر استفاده شود در صورتیکه آب پایین رفت از سوختن آن در اثر خشک کار کردن جلوگیری شود. نکته ای دیگری که در خشک کار کردن کفکش این است که در هنگام خشک کار کردن آمپر مصرفی پمپ پایین می آید.

5- کفکش ها در دو نوع دو جداره یا اصطلاحا خروجی از بالا و تک جداره یا خروجی از بغل ساخته می شوند. در نوع تک جداره جهت جلوگیری از سوختن موتور، حتما باید تمامی کفکش (قسمت سیم پیچی) کاملا زیر آب قرار گیرد زیرا اگر بدنه الکترو موتور کفکش خروجی ار بغل بیرون از سیال باشد در اثر افزایش گرما و دمای سیم پیچی باعث سوختن آن می شود. در مدل های دو جداره که طراحی آن ها بعد ها صورت گرفت چون آب از اطراف پوسته موتور عبور می کند تا مادامیکه آب برای مکش باشد سیم پیچی خنک می شود و کفکش نمی سوزد. همچنین یکی دیگر از اهداف تولید کفکش های دو جداره استفاده آن ها در چاه های با قطر کم و لوله جدار
می باشد.

6- در کفکش های مخصوص آب صاف به هیچ عنوان نباید شن و ماسه وارد پروانه و دیفیوزرشان شود زیرا باعث گیرپاژ و قفل کردن پمپ می شود در نتیجه باعث افزایش جریان عبوری و افزایش حرارتی سیم پیچی گشته و در آخر سبب سوختن پمپ می شود. بهتر است قسمت مکش کفکش را را بوسیله توری پو شانده و کمی از کف چاه با فاصله قرار دهیم زیرا این عمل باعث کاهش ورود شن و ماسه به آن است. البته باید حتما به این نکته توجه کنیم که به هیچ عنوان نباید کفکش را از دسته آن آویزان کرد و باید آن را وسیله سبد یا پایه و … مهار کنیم چون زمانیکه کفکش از دسته آن آویزان گردد کل وزن کفکش روی دسته و درپوش آن قرار گرفته و با هر بار روشن شدن پمپ ضربه ای به پمپ وارد شده که در این شرایط امکان از بین رفتن آب بندی کفکش بسیار محتمل است. در بسیاری از موارد که کفکش از دسته آویزان شده آب به درون الکترو موتور کفکش وارد شده است و باعث سوختن آن شده است.

7- جنس بدنه کفکش و پروانه ها باید بر اساس نوع سیال انتخاب شود زیرا گاهی سیال دارای خورندگی بوده و با توجه به نوع و خواص آن سیال باید از آلیاژ مخصوص به آن سیال استفاده شود که در برابر خورندگی و … مقاومت داشته باشد.

نکته آخر: اگر کابل کفکش کوتاه است و احتمال قرار گرفتن آن در آب وجود دارد حتما باید در هنگام اضافه کردن آن کابل آن را آپارات کنیم که در روش صحیح و نحوه آپارات کردن کامل بطور کامل شرح داده شده است.

مجموعه پارسه پمپ با در اختیار داشتن نمایندگی کفکش های ایرانی معتبر و واردات انواع کفکش های چینی و اروپایی آمادگی ارائه مشاوره رایگان در خصوص خرید و انتخاب مناسب پمپ ها به هموطنان عزیز را دارد.

شما می توانید با برای مشاهده محصولات کفکش به بخش محصولات دسته پمپ ها مراجعه نمایید و یا با مشاوران پارسه پمپ در ارتباط باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا