پمپهای مستغرق ونکاتی که بایدبه آن توجه کرد

پمپ های مستغرق از جمله پمپ های سانترفیوژ که درون سیال قرار گرفته و تقریبا اشکالات و خرابی های پدیده کاویتاسیون به جز در مواردی خاص را ندارند. این نوع پمپ ها نیازی به هواگیری نداشته و با توجه به نوع سیالی که انتفال می دهند به نام های کفکش ، لجنکش و شناور نام گذاری شده اند.

در پمپ های مستغرق شفت یا محور پمپ و موتور به صورت یکپارچه بوده و اجزای تشکیل دهنده آن ها متشکل از: روتور، استاتور، شفت، بلبرینگ ها ( در بعضی موارد کف گردها)، آب بند های مکانیکی (مکانیکال سیل)، پروانه و … هستند.

زمانیکه استاتور برق دار می شود با القای میدان مغناطیسی به روتور، شفت متصل به آن شروع به گردش کرده و از آنجائیکه شفت موتور و پمپ به صورت یکپارچه بوده و پروانه ها بر روی شفت قرار دارند، پروانه ها با سرعتی برابر با سرعت موتور شروع به چرخیدن کرده
و عمل پمپاژ انجام می گردد.

برخی از تولید کنندگان این نوع پمپ ها جهت محافظت پمپ ها در برابر نفوذ آب و همچنین گرمای ناشی از افزایش جریان
از سنسورهای مختلفی همچون اورلود های حرارتی، سنسور های رطوبت سنج و … ما بین سیم پیچی استفاده می کنند. البته این نکته حائز اهمیت است که در طراحی پمپ ها به گونه ای عمل گردیده که در برابر نفوذ و نشت آب و سیالات به درون پمپ های مستغرق تمهیدات ویژه ای به عمل آمده و سازندگان بر روی کلیه قطعات در هنگام مونتاژ تست های مختلفی انجام می دهند.

قسمت های مختلف پمپ مستغرق

تقریبا تمامی پمپ های مستغرق اجزا و طراحی مشابهی دارند و فقط نوع مواد به کار رفته، کیفیت مونتاژ و تولید در آن ها متفاوت است.

1- پوسته پمپ:


پوسته پمپ یا حلزونی، وظیفه جمع آوری، هدایت و افزایش فشار سیالات را بر عهده دارد. البته در پمپ هایی که وظیفه فشار بالاتر را بر عهده دارند از دیفیوزرها یا جمع کننده ها با تعداد پروانه های بیشتر استفاده می شود. پوسته پمپ ها به گونه ای طراحی شده که حداکثر عبور آزاد (FREE PASSAGE) سیال بدست آید.

 

2- محور یا شفت:

 

همانطور که قبلا هم اشاره کردیم محور پمپ و الکتروموتور بصورت یکپارچه طراحی و ساخته شده اند و از موادی همچون فولاد های ضد زنگ انتخاب می گردد. متاسفانه معدودی از تولید کنندگان و فعالان در حوزه واردات برای کاهش قیمت در ساخت و واردات پمپ ها از متریال هایی دیگری همچون آهن و آلیاژ های ضعیف استفاده کرده و باعث کاهش فوق العاده کیفیت پمپ می گردند. انتخاب شفت از  فولاد های ضد زنگ و متریال های با کیفیت علاوه بر افزایش طول عمر و استحکام شفت از زنگ زدگی آن بر اثر تماس سیال جلوگیری می کند. روتور روی محور یا شفت پرس گردیده و پس از انجام ماشین کاری و سنگ زنی، مجموعه روتور و شفت بالانس می شود. بالانس کردن شفت با دستگاه های مخصوص و نزدیک به دور نامی روتور انجام می گردد.

3- آب بندی محور:

آب بندی محور در پمپ های مستغرق به صورت مکانیکی و استفاده از مکانیکال سیل است. در این نوع پمپ ها از یک یا دو عدد مکانیکال سیل استفاده شده و زمانیکه از دو عدد سیل استفاده می کنیم سمت موتور با روغن های غیر سمی یا پارافین و سمت پمپ با سیال پمپاژ شونده روانکاری و خنک می شوند. وجود دو عدد سیل مکانیکی باعث افزای طول عمر پمپ و ایمنی بیشتر در برابر نفوذ سیال به موتور است. جنس مکانیکال سیل ها بر اساس نوع سیال پمپاژ شونده از NBR، وایتون و … و قسمت های متحرک از سیلیکون کارباید و … و قسمت های فلزی از استنلس استیل انتخاب می شود. در بعضی از پمپ های مستغرق به خصوص در شناور ها سازندگان از سیم پیچ های با روکش پلاستیکی استفاده می کنند و درون سیم پیچی را با آب پر می کنند در حقیقت دور سیم پیچی را آب فراگرفته که این عمل باعث حذف مکانیکال سیل شده و بجای آن از کاسه نمد استفاده می کنند. این عمل در خنک کاری الکترو موتور نقش بسزائی دارد.

اب بندی محور پمپ های مستغرق

4- پروانه ها:

پروانه ها در پمپ های مستغرق به سه دسته کلی پروانه بسته، پروانه نیمه باز و پروانه باز تقسیم بندی می شوند. عموما پروانه های بسته جهت پمپاژ سیالات نزدیک به خواص فیزیکی آب صاف و زلال و پروانه های نیمه باز و باز برای سیالات دارای مواد جامد، آب های کثیف، فاضلاب ها و … قابل استفاده هستند البته با توجه به نوع سیال طراحی پروانه ها انجام می شود.
پروانه های پمپ های مستغرق

برای انتخاب پمپ مستغرق باید به نکات زیر توجه کرد:

1- نوع سیال: با توجه به نوع سیال باید پمپ خود را انتخاب کنیم معمولا از کفکش ها و شناور ها برای انتقال آب های تمیز و در کل با مشخصات فیزیکی نزدیک به آب و از لجنکش ها برای انتقال فاضلاب ها، سیالات غلیظ و … استفاده می شود.
2- ارتفاع: یکی دیگر از مسائل مهم در انتخاب پمپ ها مقدار ارتفاعی است که باید پمپاژ شود. منظور از ارتفاع طول مسیر بصورت عمودی می باشد اگر لوله بصورت مایل بود باید اختلاف سطح بین ابتدا تا انتهای مسیر یا زاویه لوله نسبت به افق را بدست آوریم و اگر لوله بصورت افقی بود از جدول زیر با توجه به مقدار آبدهی که در انتهای مسیر نیاز داریم محاسبه می شود. این نکته حائز اهمیت است که جنس لوله ها، نو یا کهنه بودن با توجه به اصطکاکی بوجود می آورند در فشار تاثیر مستقیم دارند.
جدول اصطحکاک لوله پمپ مستغرق
جدول مشخصات فنی پمپ مستغرق

همانطور که در جدول بالا می بینیم زانوها در مسیر لوله کشی هم در ارتفاع نقش مهمی دارند که میزان محاسبه آن مشاهده می گردد.

3- دبی یا آبدهی: بر اساس نیاز مصرف کننده دبی یا آبدهی پمپ باید مورد توجه قرار گیرد. بطور مثال اگر نیاز به آبیاری چند درخت یا باغچه کوچک باشد یک پمپ کفکش با لوله خروجی یک اینچ کافیست و نیازی به پمپ های با سایز خروجی بزرگتر نیست.

پارسه پمپ در این بخش از مقالات پمپ ها در خصوص پمپ های مستغرق و در زمان خرید به چه چیز های باید توجه کرد سخن گفت. شما علاوه بر این اطلاعات می توانید محصولات پمپ ها را در بخش فروشگاه مشاهده نمایید و به راحتی با مشاوران پارسه پمپ در تماس باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا