لجنکش چیست و نکاتی که باید به آن توجه کرد

لجنکش ها از پمپ های مستغرق بوده که جهت پمپاژ لجن ها، سیلات غلیظ، فاضلاب ها، آب و گل و … طراحی و ساخته شده اند. معمولا جنس بدنه لجنکش ها را مقاوم تر از کفکش ها و در جنس های چدنی، استیل، آلومینیومی، پلیمری و … می سازند زیرا خورندگی و اسیدیته سیالی که قرار است جابجا کنند بیشتر است.

این نوع پمپ ها هم همانند مابقی پمپ های مستغرق شامل حلزونی، پروانه، الکتروموتور، سیل مکانیکی و … که در مقاله پمپ های مستغرق به طور مفصل آنها را شرح دادیم، هستند.

در پمپ های لجنکش با توجه به نوع کارکرد و جهت جلوگیری از انسداد پمپ، پروانه های مختلف و خاصی طراحی و عرضه شده است که در مدل های مختلف تک کاناله، دو کاناله، چند کاناله، پروانه های گردابی، پروانه های نیمه باز، پروانه های ورتکس، سوپر ورتکس و … تقسیم بندی می شوند.

در پمپ های لجنکش مسئله ای که برای مصرف کننده مهم است میزان توانایی پمپ در عبور دادن جامدات درون سیال از داخل پمپ یا توانایی در برابر انسداد است که این میزان توانایی بیانگر راهگاه آزاد است. اندازه راهگاه آزاد، نشان دهنده بزرگترین شی است که می تواند از داخل پروانه و دهانه محفظه پمپ عبور کند. البته این نکته حائز اهمیت است که راهگاه آزاد به تنهایی موجب جلوگیری از انسداد پمپ نمی شود بلکه نوع طراحی پره ها، کیفیت پمپ و طراحی خطوط فاضلاب هم برای جلوگیری از انسداد مهم است.

لجنکش های ایرانی و خارجی متفاوتی در پارسه پمپ خدمت مشتریان محترم عرضه می گردد:

لجنکش های ایرانی توان تک، اسپیکو، جهان پمپ، نوید سهند، فدک پمپ، بهاران نوین و …

لجنکش های گراندفوس، لجنکش های داب ایتالیا، لجنکش های پنتاکس ایتالیا، لجنکش های لوارا ایتالیا، لجنکش ها ابارا و …

لجنکش های چینی با برندهای KUB، JEN-PUMP، PRO-PUMP، لئو و …

در انتخاب پمپ های مستغرق لجنکش باید به موارد زیر توجه کرد:

1- هد: به میزان ارتفاعی که پمپ توانایی دارد سیال را به آن نقطه برساند هد پمپ گفته می شود. که بر اساس متر، فوت و … بیان می شود. در مقاله پمپ های مستغرق بطور مفصل در مورد تخمین هد و ارتفاع بررسی شده است.

2- آبدهی: منظور از آبدهی میزان سیال خارج شده از پمپ است که بر اساس لیتر در دقیقه، متر مکعب بر ساعت، لیتر در ثانیه و … بیان می شود.

3- جنس بدنه: هر سیال و لجنی می تواند بازی، اسیدی یا خنثی باشد. در واقع باید با توجه به نوع لجنی که قرار است پمپاژ شود جنس بدنه متناسب با آن سیال انتخاب کنیم که در برابر خورندگی مقاومت بیشتری داشته باشد. بطور مثال در شکل زیر میزان مقاومت چدن و استیل و آلومینیوم در PH های مختلف نشان داده شده است.

جنس بدنه

4-  برق ورودی: با توجه به شرایط برق مصرف کننده می تواند سه فاز یا تکفاز باشد. معمولا لجنکش های تا قدرت 3 اسب در حالت استاندارد تکفاز و سه فاز و برای قدرت های بالاتر از 3 اسب بخار از برق سه فاز استفاده می شود. البته بعضی از لجنکش های موجوددر بازار با قدرت 4 اسب بخار تکفاز در دسترس هستند.

5- بعضی از لجنکش های تکفاز دارای فلوتر هستند. فلوتر ها وظیفه جلوگیری از خشک کار کردن پمپ را دارند. گاهی اوقات هم از فلوتر ها برای اتومات کردن لجنکش در زمانیکه از پمپ در منبع قرار می گیرد استفاده می شود این فلوتر ها برعکس فلوتر نصب شده بر روی پمپ عمل می کند یعنی زمانیکه فاضلاب درون منبع بالا می آید فلوتر به سمت بالا کشیده شده و از طریق تابلو به لجنکش فرمان روشن شدن جهت تخلیه فاضلاب را می دهد.

6- نوع لجن: مهمترین پارامتر در انتخاب لجنکش نوع سیال و لجنی است که باید پمپاژ شود. با توجه نوع سیال که می تواند آب و گل، فاضلاب خانگی و صنعتی و … باشد باید نوع پروانه و جنس بدنه پمپ انتخاب گردد از از خوردگی بدنه و انسداد پمپ جلوگیری شود در واقع هر لجنکشی توانایی انتقال لجن خاصی را دارد مثلا هنگام حفاری در پروژه های بزرگ باید از لجنکش هایی استفاده گردد که در برابر سایش مقاومت بالایی دارند معمولا جنس پروانه در این لجنکش ها از کروم یا آلیاژ مخصوصی است که در برابر سایش مقاومت بالایی دارند.

برای دریافت و ارائه مشاوره در خصوص انتخاب پمپ لجنکش با کارشناسان پارسه پمپ در واحد فروش تماس حاصل فرمایید

انواع پروانه ها در پمپ های لجنکش:

پروانه های لجنکش ها

بطور کلی پروانه ها را به سه دسته باز، نیمه باز و بسته تقسیم بندی می کنند که معمولا پروانه های بسته برای انتقال سیالات صاف و پروانه های نیمه باز و باز برای انتقال سیالات دارای مواد ریز و درشت، فاضلاب ها و سیالات غلیظ استفاده می شود که البته با توجه نوع طراحی پروانه و لجنکش و قابلیت آنها در پمپاژ سیال و لجن انتخاب می شود.

پروانه تک کاناله: پروانه های تک کاناله فقط یک مسیر برای عبور جریان سیال دارند. این نوع پروانه ها ویژگی های خوبی در برابر انسداد دارند و برای انتقال آب باران، آب فاضلاب با مواد جامد محدود، فاضلاب های رقیق تصفیه شده، آب با مواد گچی و آهکی، فاضلاب های خانگی، فاضلاب های رقیق تصفیه نشده، فاضلاب های حیوانی، فاضلاب های صنعتی، فاضلاب های دارای مواد جامد و ریشه ای قابل استفاده هستند.

پروانه دو کاناله: پروانه های دو کاناله دارای دو مسیر بری عبور جریان سیال هستند و می توانند مانند پروانه های تک کاناله تمامی سیالات با ویژگی های گفته شده در پروانه های تک کاناله را عبور دهند به غیر از فاضلاب های دارای مواد ریشه ای. مشکل پروانه های دو کانالی این است که اگر الیاف های بلند داخل هر دو کانال شود ممکن است به لبه های هدایت کننده پره ها گیر کند و باعث انسداد و گرفتگی شود.

در پمپ های لجنکش بزرگ از پروانه های سه یا چهار کاناله یا اصطلاحا چند کاناله که در برابر انسداد و گرفتگی کارایی بالایی دارند استفاده می شود.

پروانه های گردابی: اصل کارکرد پروانه های گردابی بر مبنای القای گردابی قوی در محفظه باز پمپ است. پمپاژ در پمپ های با پروانه گردابی بصورت غیر مستقیم انجام می گیرد زیرا این پروانه ها بیرون از جریان اصلی پمپاژ قرار دارند. از پروانه های گردابی برای انتقال فاضلاب های حاوی مواد جامد معلق و مواد ریشه ای الیاف دار مورد استفاده قرار می گیرند.

پروانه های ورتکس و سوپر ورتکس: پروانه های ورتکس جز پروانه های نیمه باز بوده و دارای لبه های بلند است که قابلیت انتقال سیالات دارای ذرات جامد، فاضلاب های رقیق و … را دارند. این پروانه ها با توجه به نوع طراحی لجن های گوناگونی را پمپاژ می کنند. پروانه های سوپر ورتکس شبیه به پروانه های ورتکس بوده با این تفاوت که لبه ها بلندتر و بیشتری نسبت به پروانه های ورتکس دارند.

پروانه های کاتردار نوع دیگری از پروانه های استفاده شده در لجنکش ها هستند که برای پمپاژ سیالات دارای مواد ریشه ای، پلاستیک، پارچه و … در قالیشویی ها، کشتارگاه ها، چوب بری ها و … قابلیت استفاده دارند. به هیچ عنوان از لجنکش های کاتر دار نباید در سیالات حاوی شن و ماسه و هرگونه موادی که باعث از بین رفتن تیغه پروانه می شود استفاده کرد.

پروانه های دیگری هم در پمپ های لجنکش مورد استفاده قرار می گیرند که با توجه به نوع سیال طراحی ها و مدل های گوناگونی دارند.

جنس پروانه ها هم با توجه به نوع لجن و سیال در متریال مختلفی همچون استیل، چدن، برنز، آلومینیوم و … ساخته می شوند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا