پمپ خانگی و لوازم جانبی آن:

فروش انواع پمپ های خانگی و تجهیزات پمپ ها با برند های معتبر داخلی و خارجی، لطفا جهت مشاوره در خصوص انتخاب و خرید پمپ با مشاوران ما در واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

در این مقاله سعی بر آن شده است که انواع پمپ های خانگی و تجهیزات مورد نیاز جهت نصب آن ها مورد بررسی قرار گیرد. همچنین در این مقاله به بررسی مخازن تحت فشار، کلید های اتومات مکانیکی و دیجیتال و نحوه اتصال و تنظیم آن ها پرداخته شده است.

پمپ های خانگی:

امروزه با توجه به افزایش جمعیت و ساخت ساختمان های چند طبقه مشکل کمبود فشار آب گریبانگیر بسیاری از مردم مخصوصا در شهر ها شده است و پمپ ها نقش مهمی در آسایش ما در آبرسانی و رفع مشکل کمبود فشار آب دارند.

 بطور کلی پمپ های مختلفی از جمله پمپ های محیطی، پمپ های بشقابی، پمپ های جتی، پمپ های طبقاتی در ساختمان های با ارتفاع زیاد و … در منازل ما استفاده می شوند.

برای انتخاب پمپ به چه مواردی توجه کنیم:

  1.  ارتفاع و کاربری ساختمان و تعداد طبقات در محاسبه هد پمپ و مقدار فشار لازم
  2. تعداد واحد ها، تعداد حمام و سرویس های بهداشتی در محاسبه میزان آبدهی پمپ
  3. محل نصب پمپ به دلایل مختلف از جمله ایجاد صدا، فضای اشغال شونده و …

البته برای محاسبه دقیق و مهندسی انتخاب پمپ ها در مقاله های بعدی بطور مفصل بحث خواهیم کرد.

پمپ های خانگی در قدرت ها و اشکال مختلفی طراحی شده اند و هر کدام با توجه به میزان فشار و آبدهی مورد نیاز ما در ساختمان ها استفاده می شوند.  در زیر به بررسی پمپ های محیطی، بشقابی و جتی که بیشترین استفاده در منازل را دارند می پردازیم:

پمپ های خانگی

پمپ محیطی:

پمپ های محیطی بواسطه طراحی پروانه و فاصله کم مابین پروانه و محفظه توانایی پمپاژ سیالات تا ارتفاع های زیاد با وجود قدرت های کم را دارند.

 از این پمپ ها برای استفاده در مکان هایی که نیاز به فشار زیاد و آب دهی کم باشد مثل ساختمان های یک و دو طبقه یا یک واحد آپارتمان استفاده میشوند.

پمپ های محیطی

پمپ بشقابی:

این پمپ ها در قدرت های مختلفی ساخته شده ولی از قدرت نیم اسب تا 3 اسب بیشترین استفاده در منازل ما را دارند. این پمپ ها دارای مدل های تک پروانه و دو پروانه هستند. مدل های تک پروانه بشقابی نسبت به دیگر پمپ های محیطی، جتی و بشقابی دو پروانه صدای کمتری دارند.

 از پمپ های نیم اسب بشقابی در داخل واحد مسکونی، پمپ یک اسب بشقابی برای ساختمان های نهایتا تا 3 طبقه و حداکثر 6 واحد و از پمپ های دو پروانه برای ساختمان های با تعداد طبقات و واحد های بیشتر استفاده می شود.

پمپ بشقابی

پمپ جتی:

پمپ های جتی توانایی پمپاژ آب با فشار زیاد را دارند. معمول ترین قدرت این پمپ، یک اسب است که برای ساختمانهای 4 یا 5 طبقه تک واحدی با متراژ کم قابل استفاده هستند. صدای تولید شده توسط این پمپ ها به نسبت سایر پمپ های خانگی بیشتر است. 

پمپ های جتی

لوازم جانبی پمپ

کلید اتومات مکانیکی:

کلید های اتومات مکانیکی، وظیفه فرمان به پمپ برای تامین فشار سیستم آبرسانی را دارند. حداقل فشار کاری پمپ  یعنی فشاری که پمپ روی آن فشار روشن می شود را in  cut و حداکثر فشار کاری پمپ که روی آن فشار خاموش می شود را cut out می نامیم.

در اتومات های مکانیکی دو عدد پیچ بزرگ و کوچک داریم که با سفت کردن پیچ بزرگ یا چرخاندن آن در جهت عقربه های ساعت می توان فشار را افزایش داد و با شل کردن آن یا چرخاندن در خلاف جهت عقربه های ساعت هم فشار را کاهش داد.

توجه داشته باشید که افزایش فشار با حفظ دلتا یا محدوده صورت می گیرد با تغییر پیچ بزرگ دلتا تغییر نمی کند. تمامی اتومات های مکانیکی دارای یک بازه یا دلتا هستند که به فاصله بین روشن و خاموش شدن پمپ دلتا می گوییم هرچه پیچ سفت شود دلتا افزایش می یابد هرچه این پیچ سفت شود دلتا به 5/1 تا 3 بار هم می رسد ولی اگر هر چقدر هم آن را شل کنیم کمتر از 8/1 بار نمی شود (در کلید های Squr D  و اکثر اتومات ها).

 باید در نظر داشت هرچه دلتا کوچکتر شود مثلاً به 5/0 بار برسد با کمترین مقدار استفاده آب پمپ روشن می شود به همین خاطر بازه کمتر از 8/1 بار نمی شود.

 بهترین بازه بین 1 تا 5/1 بار است که هیچ کدام از اتومات ها به این مقدار نمی رسد فقط  پرشرهای دانفوس این قابلیت را دارند که آن ها هم اتومات مکانیکی نیستند بلکه یک سنسور هستند که باید با کنتاکتور آن ها را به پمپ وصل کنیم.

برای عملکرد بهتر پمپ در حفظ فشار سیستم آبرسانی ساختمان بهتر است بازه کم باشد یا به عبارتی پیچ یا مهره کوچک را شل کرده یا در خلاف عقربه های ساعت بچرخانیم.

کلید اتوماتیک مکانیکی

تنظیم صحیح و اصولی فشار پمپ با استفاده از اتومات مکانیکی:

1- برای تنظیم صحیح ابتدا باید ارتفاع مصرف کننده را بدست آوریم.

2- فشار خاموش شدن یا استاپ پمپ  (cut out) را باید حداقل 7/0 تا 1 بار بیشتر از ارتفاع مصرف کننده تنظیم کنیم یا به عنوان مثال برای مصرف کننده ای که در ارتفاع 20 متری قرار دارد فشار را باید حداقل روی 3 و 5 بار و حداکثر روی 4 و 6 بار تنظیم کنیم.

نکته: همواره باید هد پمپ را در نظر داشته باشیم و فشار استاپ 1/0 تا 2/0 بار کمتر از هد نهایی پمپ تنظیم کنیم به عنوان مثال حداکثر فشار پمپی 56 متر یا 6/5 بار است را از 4/5 تا 5/5 بار بیشتر تنظیم نکنید چون بعد از مدتی که کارایی پمپ پایین می آید پمپ هرچه تلاش می کند به 6/5 بار فشار نمی رسد و دائم کار می کند تا بسوزد اگر حداکثر فشار کاری پمپ را هم بیشتر از حد نهایی پمپ در نظر بگیریم همین اتفاق می افتد اگر آب شهری به پمپ وصل است می توان حداکثر فشار کاری را بالاتر از هد نهایی در نظرگرفت.

نکته در مورد کلید اتومات المنت ترکیه: بازه پیش فرض این کلیدها 3 بار است که باید آن را به 2 بار کاهش داد.

انواع مخازن تحت فشار:

مخازن تحت فشار دارای ابعاد و اندازه های مختلفی هستند و وظیفه آن ها ذخیره آب پرفشار در سیستم آبرسانی است همچنین این منابع باعث کاهش روشن و خاموش پمپ گردیده و در زمانی که مصرف آب کم باشد مثل برداشت یک لیوان آب یا نشتی های کوچک سیستم آبرسانی و … پمپ روشن نمی شود. منابع یا مخازن تحت فشار به دو مدل دیافراگمی و تیوپی تقسیم بندی می شوند:

مخازن دیافراگمی: در مخزن های دیافراگمی یک پرده لاستیکی بسیار با کیفیت میان آب و هوا قرار می گیرد این تکنولوژی باعث می شود تا لاستیک دیافراگم که کار تیوپ را می کند هیچ وقت به بدنه مخزن ساییده نشود و در نتیجه این منابع عمر بالایی دارند (یکی از دلایل سوراخ شدن مخزن ساییده شدن جداره مخزن و تیوپ در اثر کاهش و افزایش فشار است). قیمت مخازن دیافراگمی به مراتب بالاتر از مخازن تیوپی است.

مخازن تیوپی: مخازن تیوپی دارای یک تیوپ لاستیکی معمولا از جنس EPDM هستند که داخل این تیوپ را آب و اطراف آن را فشار هوا احاطه می کند.

برای اطلاعات بیشتر مخازن تحت فشار به مقاله مربوطه مراجعه شود

کلید اتومات دیجیتال یا ست کنترل:

از کلید اتومات دیجیتال به عنوان کلگی پمپ  هم یاد می شود و برای جاهایی مورد استفاده قرار می گیرد که آب ورودی به پمپ فشار داشته باشد اگر آب ورودی فشار نداشت نمی توان از آن استفاده کرد.

 کلید اتومات دیجیتال دارای یک کلید حساس است که اگر فشار 5/0 بار از آن رد شود کلید عمل می کند به عبارت ساده اگر زمانیکه شیر آب را باز می کنیم آب بدون پمپ می آید ولی فشار کم است بهترین گزینه می باشد.

 کلیه کلید های اتومات دیجیتال از ارزان ترین آن ها و چه بهترینشان وابسته به فشار آب ورودی به پمپ هستند که کلید ها دارای برند های مختلفی هستند مانند داب، پنتاکس و…

کلید اتومات دیجیتالی

در مقاله جداگانه مفصل به تعریف کلید های اتومات دیجیتال می پردازیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا