مخازن تحت فشار

پارسه پمپ نماینده انواع منابع تحت فشار با برند های معتبر ایتالیایی، ترکیه ای و ایرانی و همچنین تیوپ و سایر متعلقات مربوط به منابع تحت فشار، لطفا جهت دریافت قیمت ها و مشاوره با مشاوران ما در واحد فروش تماس حاصل فرمایید.

مخازن تحت فشار چیست؟

برای بسیاری از ما این سوال پیش آمده که منابع کوچک و بزرگ رنگی که روی پمپ ها یا در کنار آن ها قرار گرفته اند چه هستند و چه کاری انجام می دهند.

این منابع یا مخازن از جمله ادوات مورد نیاز جهت نصب پمپ بوده ( لوازم و متعلقات پمپ ) و به نام منابع تحت فشار شناخته می شوند این منابع تحت فشار با توجه به ظرفیتی که دارند مقداری آب پر فشار (با فشار تنظیم شده) در خود ذخیره دارند که در مواقع لازم آن را به سیستم آبرسانی اعمال می کنند.

 بطور کلی وظیفه منابع تحت فشار، جلوگیری از خاموش و روشن شدن های مکرر پمپ در هنگام استفاده از آب می شود اگر منابع تحت فشار وجود نداشته باشند و ما از سیستم های دیجیتالی استفاده کنیم در هر بار باز شدن شیر آب حتی برای برداشت یک لیوان آب، پمپ روشن شده و موجب بالا رفتن استهلاک و کم شدن عمر مفید پمپ می شود. علاوه بر این منابع تحت فشار در مقابل ضربه قوچ که باعث ایجاد تنش در سیستم آبرسانی می شود جلوگیری می کنند.

مزایای استفاده از منابع تحت فشار:

  • کاهش خاموش و روشن شدن پمپ که افزایش طول عمر و کاهش خرابی و استهلاک پمپ را به همراه دارد
  • جلوگیری از تنش های متداول در سیستم لوله کشی همچون ضربه قوچ
  • کاهش هزینه و مصرف انرژی
  • ثابت ماندن فشار در سیستم لوله کشی

انواع مخازن تحت فشار:

انواع منابع تحت فشار

1- منابع تحت فشار با بالش هوا:

در این منابع آب و هوا بصورت مستقیم با هم در ارتباط هستند و فشار هوای داخل منبع به آب درون آن اعمال می شود و این آب بصورت پرفشار به سیستم آبرسانی تزریق می شود. البته این منابع تحت فشار در سایزهای بزرگ ساخته می شوند و در منازل مسکونی کاربرد ندارند.

2- منابع تحت فشار دیافراگمی:

در این منابع آب و هوا بصورت مستقیم با هم در ارتباط نیستند و یک غشا یا دیافراگم لاستیکی ما بین آن ها قرار دارد زمانیکه آب با فشار وارد مخزن می شود هوای درون مخزن متراکم می شود و بعد از خاموش شدن پمپ این فشار هوا به دیافراگم و آب اعمال شده و آب با فشار وارد سیستم آبرسانی می شود.

بدلیل تماس نداشتن دیافراگم با دیواره منبع، عمر منابع تحت فشار دیافراگمی بالاتر بوده که البته گرانتر هم هستند. معمولا جنس این لاستیک یا غشا از EPDM است.

3- مخازن تحت فشار تیوپی: 

رایج ترین منابع تحت فشار، نوع تیوپی هستند که درون منبع تیوپ قرار دارد. آب به درون تیوپ وارد می شود و بیرون و اطراف تیوپ را هوای فشرده احاطه می کند پس در نتیجه در این منابع هم آب و هوا بصورت مستقیم با هم در ارتباط نیستند.

هنگامی که پمپ روشن می شود آب با فشار وارد تیوپ شده و بعد از پر شدن تیوپ هوای اطراف آن فشرده تر می شود هنگامیکه پمپ خاموش شد فشار هوای متراکم شده باعث می شود که آب درون منبع با فشار به سیستم لوله کشی یا آبرسانی ساختمان اعمال شود تا مادامیکه منبع پر باشد و فشار در سیستم آبرسانی از فشار استارت پمپ پایین تر نیاید پمپ روشن نخواهد شد.

 جنس تیوپ ها معمولا از EPDM بوده و بدلیل آن که با آب شرب مصرفی در ارتباط است باید استاندارد های بهداشتی لازم را داشته باشد.

مقایسه منابع دیافراگمی و تیوپی:

در بین بعضی از مصرف کنندگان و همکاران گاهی منابع تیوپ دار به نام منابع دیافراگمی شناخته می شوند که کاملا اشتباه است.

در منابع دیافراگمی یک غشا مابین آب و هوا قرار دارد و این غشا با دیواره منبع تماس ندارد به همین دلیل عمر این منابع و قیمت آن ها بیشتر است البته شرایط تعمیر آن ها سخت تر می شود.

 در منابع تیوپی اگر فشار هوا کم شود باعث برخورد و تماس تیوپ به دیواره منبع شده که این رخداد باعث سوراخ شدن تیوپ منبع می شود به همین دلیل باید هر چند وقت یکبار باد منابع تیوپی را چک کنیم تا از پاره شدن تیوپ آن جلوگیری شود.

با نگهداری صحیح و بازدید دوره ای و تنظیم باد مرتب منابع تحت فشار تیوپی، می توان سال ها از این منابع بدون هیچ مشکلی استفاده کرد.

نحوه باد زدن منابع تحت فشار:

هر زمان که بخواهیم مخازن تحت فشار را باد بزنیم  باید آنرا از سیستم آبرسانی و پمپ جدا کنیم تا آب درون آن بطور کامل تخلیه شود سپس اقدام به باد زدن منبع کنیم.

میزان باد لازم منابع تحت فشار چقدر است؟

یکی از مهمترین عوامل در کیفیت فشار در سیستم های آبرسانی تنظیم باد مخازن تحت فشار است. متاسفانه بسیاری از لوله کش ها بر اساس تجربه بین 30 تا 35 PSI باد می زنند که اشتباه است.

 فشار مخزن باید 3/0 تا 1 بار کمتر از فشار استارت پمپ باشد که میزان اصولی باد درون مخزن 80 درصد فشار استارت پمپ است یعنی اگر پمپی روی فشار 2 بار استارت می خورد فشار باد درون مخزن این سیستم آبرسانی می شود:

BAR 1.6=2*80%

میزان فشار باد درون این سیستم 1.6 بار می شود.

محاسبه حجم منبع تحت فشار دیافراگمی:

اگر بخواهیم حجم دقیق منبع دیافراگمی را بدست آوریم از رابطه زیر استفاده می کنیم :

V= (Q / (4*Z))*(1 / (1-(P min-2)/P max)))

Q=2 / (Q min + Q max)

V= حجم مخزن دیافراگمی بر حسب متر مکعب

Q= دبی بر حسب متر مکعب بر ساعت

Z= حدکثر تعداد دفعاتی که الکترو پمپ مجاز به روشن و خاموش شدن است (این مطلب را کارخانه سازنده در کاتالوگ ارائه می دهد)

P max= فشار ماکزیمم بر حسب متر

P min= فشار مینیمم بر حسب متر

برای افزایش عمر تیوپ و منابع به چه نکاتی باید توجه کرد:

1- مهمترین مسئله رعایت فشار باد درون منبع است که حتما باید هر چند وقت یکبار به منبع باد بزنیم و بازدید دوره ای داشته باشیم.

2- استفاده از منبع ذخیره قبل از پمپ، هنگامیکه از منبع ذخیره استفاده می کنیم با ذخیره آب و ماندن آن درون منبع ذخیره زنگاب و ماسه و … درون آب در کف منبع ته نشین و وارد منبع تحت فشار نمی شود. همچنین هنگامیکه آب در منبع ذخیره بماند کلر آن خارج می شود. کلر باعث از بین رفتن خاصیت کشسانی و فاسد شدن تیوپ می شود.

3- حتما باید منبع در شرایطی نصب شود که رطوبت و … باعث پوسیدگی منبع نشود.

شرایط تعویض تیوپ منابع تحت فشار:

حتما تعویض تیوپ منبع را به افراد متخصص و ماهر بسپارید.

  • ابتدا برق پمپ را قطع سپس منبع را از پمپ جدا کرده و اجازه می دهیم آب درون آن را خارج کنید.
  • پیچ های فلنچ منبع را باز کرده و فلنچ را از منبع جدا کنید.
  • منابع کوچک مثل منابع 24 لیتری بعد از باز کردن فلنچ براحتی تیوپ داخلشان بیرون می آید اما منابع بزرگتر دارای قسمت نگه دارنده تیوپ بوده که باید آن اتصال را هم باز کنیم تا بتوانیم تیوپ را خارج کنیم.
  • سطح داخلی منبع باید صاف و صیقلی باشد اگر بعد از در آوردن تیوپ زنگ زدگی و پوسیدگی در سطح داخلی منبع بود بهتر است منبع را تعویض کنیم اما اگر شرایط تعویض منبع نبود حتما سطح داخلی منبع را با سمباده صاف کرده و درون آنرا تمیز کنید.
  • تیوپ جدید مناسب منبع را جمع کرده و داخل منبع قرار داده اگر پیچ نگه دارنده تیوپ داشت ابتدا آنرا می بندیم سپس دهانه خروجی تیوپ و منبع را با هم فیکس کرده و فلنچ را سر جای خودش می بندیم.
  • حال نوبت باد زدن فرا رسیده که باید بر اساس 80 درصد فشار استارت پمپ به منبع باد بزنیم.
  • منبع را سر جای خود بسته و پمپ روشن می کنیم سپس هواگیری و در صورت نیاز کلید اتوات را تنظیم می کنیم.

سوالات متداول در خصوص منابع تحت فشار:

سوال) از کجا بفهمیم که تیوپ منبع تحت فشار سوراخ شده است؟

اگر پمپ دائما در حال روشن و خاموش بود یا باد منبع خیلی کم شده یا تیوپ منبع سوراخ است می توانید بوسیله پیچ گوشتی والف روی منبع را فشار دهید اگر آب از آن خارج شود یعنی تیوپ منبع سوراخ شده است.

سوال) هرچه منبع تحت فشار بزرگ تر باشد، فشار آب هم بیشتر می شود؟

خیر وظیفه منبع تحت فشار فقط ذخیره آب با فشار و جلوگیری از خاموش و روشن شدن های مکرر پمپ است وگرنه هیچ تاثیری در بیشتر شدن فشار آب ندارد حتی زمانیکه از منابع تحت فشار استفاده می کنیم تقریبا 20 درصد فشار پمپ را کاهش می دهیم.

سوال) منبع انبساط تیوپ دار با منبع دیافراگمی یکی است؟

خیر منابع تحت فشار دیافراگمی دارای یک غشا هستند که به دیواره منبع گیر نمی کند در نتیجه عمر بالاتری دارند اما منابع تیوپی دارای یک تیوپ بالنی شکل هستند و در صورت کم شدن باد به دیواره مخزن سائیده می شود و احتمال پارگی و خرابی در آن بیشتر است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا