اطلاعاتی در مورد فلوترها در صنایع پمپ سازی

یکی از تجهیزات پر مصرف و کاربردی در صنعت و صنایع پمپ سازی فلوتر ها هستند. فلوتر در معنای لغوی به معنای شناور است و در واقع یک رله الکتریکیست که وظیفه کنترل سطح مایعات و سیالات و همچنین سر ریز شدن آن ها زمانیکه از منبع پر شونده استفادی می شود را بر عهده دارد.

زمانیکه از فلوتر برای منابع خالی شونده مثل چاه ها، استخرها و … که با کار کردن پمپ سطح سیال آن ها پایین می آید نحوه کارکرد فلوتر به این صورت است که وقتی فلوتر به بالا برود فرمان وصل داده و پمپ روشن می شود و زمانیکه سطح سیال پایین تر از سطحی که فلوتر بسته شده بیاید فلوتر فرمان قطع داده و پمپ خاموش می شود.

در منابع پر شونده فلوتر دقیقا بر عکس این حالت عمل می کند یعنی زمانیکه فلوتر به سمت بالا رفت یعنی منبع پر شده و فلوتر فرمان قطع داده و پمپ خاموش می شود در نتیجه از سر ریز سیال جلوگیری می شود و زمانیکه فلوتر به سمتی قرار گیرد که فرمان وصل داده و پمپ روشن شده و شروع به پر کردن منبع می کند.

اجزای داخلی فلوتر:

 فلوتر متشکل از یک محفظه ضد آب بوده که داخل آن یک میکرو سوئیچ و گوی قرار گرفته که با بالا و پایین آمدن این محفظه با توجه به سطح سیال گوی داخل محفظه با حرکت خود میکرو سوئیچ فلوتر را قطع یا وصل کرده و کنترل سطح مایعات انجام می شود.

اجزای داخلی فلوتر ها

از مهمترین کاربرد فلوتر ها می توان به کنترل سطح منبع خالی شونده همچون چاه ها، چاهک ها و … و همچنین کنترل سطح منبع پر شونده اشاره کرد. در صنایع پمپ سازی بسیاری از الکترو پمپ های کفکش و لجنکش جهت جلوگیری از خشک کار کردن و سوختن آن ها مجهز به فلوتر گردیده اند. همچنین از فلوترها برای کنترل سطح منابع پر شونده مانند منبع های ذخیره و … استفاده می شود.

نحوه انتخاب فلوتر:

در انتخاب فلوتر ها باید توجه داشته باشیم که فلوتر تک کنتاکت یا دو کنتاکت است. در مدل های تک کنتاکت، فلوتر فقط می تواند منبع پر شونده یا منبع خالی شونده را کنترل کند به عبارت دیگر نمی توان از این نوع فلوتر هم در منبع خالی شونده و منبع پر شونده استفاده کرد ولی در مدل های دو کنتاکت که دارای سه سیم هستند هم می توان در منبع پر شونده و هم منبع خالی شونده استفاده کرد. این سه سیم متشکل از یک سیم مشترک، یک سیم NO (کنتاکت باز) و یک سیم NC ( کنتاکت بسته) است.

فلوتر ها اشکال و اقسام مختلفی دارند و بعضی از شرکت های سازنده فلوترها با توجه به نوع سیالی که فلوتر در آن قرار می گیرد فلوتر های خود را به صورت دو جداره طراحی و ساخته اند همچون مدل های BMS شرکت آکوا ایتالیا که برای کارکرد در لجن و … ساخته شده است.

از تیم پارسه پمپ علاوه بر خرید محصولات می توانید به راحتی مشاوره بگیرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا