سوالات متداول در مورد پمپ

در مقالات گذشته به معرفی انواع پمپها، مخازن تحت فشار، کلید های اتوماتیک مکانیکی و  اتوماتیک دیجیتال، نحوه انتخاب پمپ و … پرداخته شد. در این مقاله سعی بر آن شده است تا بخشی از مشکلات و ابهامات در مورد پمپها در مصارف خانگی بیان شود.

به طور کلی پمپهای خانگی که جهت تامین فشار سیستم آبرسانی مورد استفاده قرار می گیرند در زمره پمپهای سانترفیوژ هستند و شامل پمپهای بشقابی، جتی، محیطی، بشقابی دو پروانه و طبقاتی می شوند. حال در استفاده از این پمپها و تجهیزات آن ها مشکلاتی بوجود می آید که در تامین فشار منازل اختلال ایجاد می کنند.

 معمولا پمپها در منازل توسط سیستم های اتوماتیک دیجیتالی یا مکانیکی به همراه مخازن تحت فشار مورد استفاده قرار می گیرد که البته استفاده از اینورتر ها و سافت استارتر ها و … در حال همه گیر شدن است ولی با توجه به هزینه های اولیه سیستم های دور متغییر کماکان سیستم های دور ثابت برای عموم ساختمان ها اجرا می شود.

حال به بررسی سیستم های اتوماتیک مکانیکی و دیجیتالی می پردازیم:  

مهمترین قسمت های تاثیر گذار در دوام و کارکرد صحیح سیستم اتومات مکانیکی:

مخزن تحت فشار:

مخزن تحت فشار به عنوان نبض سیستم آبرسانی است که اگر تیوپ آن سوراخ شود یا باد منبع بطور کلی خارج شده باشد، پمپ مداوم روشن و خاموش می شود (عمده ترین دلیل خرابی پمپها بعد از خشک کار کردن پمپ، سوراخ شدن تیوپ منبع است.

اگر به دنبال منابع با کیفیت ایرانی هستید منابع تحت فشار الکترو ساز و هاماک و اگر محصولات خارجی مد نظر شماست منابع آکوا ایتالیا، واتس ترکیه، زیلمت ایتالیا و … استفاده کنید.

برای مطالعه بیشتر در مورد منابع تحت فشار به مقاله منابع تحت فشار چیست مراجعه فرمایید.

کلید اتوماتیک مکانیکی:

کلید های اتوماتیک مکانیکی وظیفه فرمان قطع و وصل به پمپ را بر عهده دارند و در طول شبانه روز بار ها این کار را انجام می دهند. اگر کیفیت این کلید ها پایین باشد در مدت کوتاهی از بین رفته و مصرف کننده مجبور به تعویض این قطعه می باشد.

بطور کلی تفاوت قیمت در جنس های ضعیف و خوب این قطعه به 200 هزار تومان هم نمی رسد پس حتما از کلید های با کیفیت و معتبر استفاده کنید.

ما به شما کلید های Italtechnika ایتالیا، المنت ترکیه، بارلی چین و پرشر سوئیچ های دانفوس را می دهیم.

کیفیت پمپ آب:

البته کیفیت بالای پمپ باعث کاهش هزینه ها در دراز مدت می شود اما کیفیت پمپ تاثیر کمتری در کارکرد سیستم آبرسانی دارد به شرط آنکه پمپهای مناسبی انتخاب شود. یکی از سوالاتی که بسیاری از مصرف کنندگان در مورد پمپهای خانگی دارند تفاوت قدرت بر اساس اسب بخار و کیلو وات است.

تبدیل کیلوات به اسب بخار و بالعکس:

هر اسب بخار معادل 75% کیلو وات و هر کیلو وات قدرت هم ضربدر 33/1 می شود تا به اسب بخار تبدیل شود.

در سیستم های اتوماتیک دیجیتال هم باید توجه داشته باشیم که آب ورودی به پمپ باید حداقل فشار نیم بار را داشته باشد تا این کلید بتواند به درستی وظیفه فرمان به پمپ را انجام دهد. برای مطالعه بیشتر به مقاله کلید اتوماتیک دیجیتال یا ست کنترل چیست مراجعه فرمایید.

در هنگام نصب انواع پمپها حتما باید توجه کرد که بتوانیم حداکثر بازدهی از پمپها را داشته باشیم در نتیجه هدف اصلی سیستم دریافت حداکثر دبی از پمپها در سیستم های آبرسانی دور ثابت است.

حداکثر دبی پمپ فقط در 3 حالت رخ می دهد:

  1. حداقل زانو و اتصالات استفاده شده و همچنین مسیر مستقیم باشد.
  2. پمپ مستقیما به پمپ با اتوماتیک دیجیتال وصل شده باشد (در صورت استفاده از کلید اتومات مکانیکی و منبع تحت فشار دبی حداقل 20% کاهش می یابد). البته مزایا و معایب هر دو سیستم در مقالات گذشته بررسی شده است.
  3. قطر لوله خروجی و ورودی پمپ با لوله ها یکسان باشد در غیر این صورت با افت فشار و دبی مواجه خواهیم شد. همینجا متذکر  می شویم که قطر ورودی و خروجی پمپهای خانگی کمتر از یک اینچ نیست.

روش های مختلف نصب پمپهای خانگی:

بطور کلی پمپها را یا با کلید مکانیکی یا با کلید دیجیتال نصب می کنیم که شرایط هر دو مدل هم در مقالات قبلی جداگانه بررسی شد اما روش های دیگری هم برای نصب می توان انجام داد که در ذیل به بررسی آنها پرداخته ایم:

نحوه بستن مخزن تحت فشار به همراه کلید اتوماتیک دیجیتال یا ست کنترل:

برای استفاده از منابع تحت فشار با کلید های اتوماتیک دیجیتال باید 3 رکن اساسی را رعایت کنیم:

  1. فشار پمپ نباید بیش از 6 بار باشد.
  2. مخزن باید حداکثر فشار قابل تحملش 10 بار باشد.
  3. مخزن را باید 4 بار با گاز نیتروژن پر کرد.  (تیپ 1 مناسب برای جاهاییکه فشار آب خوب دارند)

روش نصب 1)

 یکی از اشکالات کلید های اتوماتیک دیجیتال این است که با کمترین استفاده آب پمپ روشن می شود که با این روش از این امر جلوگیری می شود. یکی دیگر از مزایای این روش این است که مخزن از ورپاش پمپ جلوگیری می کند (کسانیکه از کلید اتومات دیجیتال استفاده می کنند متوجه این مطلب شده اند که در ابتدا فشار کم است و بعد از چندین ثانیه که پمپ روشن می شود آب با فشار بالایی از شیر خارج می شود).

روش اول بستن مخزن تحت فشار به همراه کلید اتوماتیک دیجیتال

روش نصب 2)

برای جاهاییکه فشار آب شهری کمتر از 1 تا 5/1 بار دارند:

یکی از مشکلات کسانیکه از کلید های اتوماتیک دیجیتال استفاده می کنند این است که تا زمانیکه فشار آب خوب است کلید دیجیتال خوب کار می کند ولی زمانیکه فشار کم می شود اتومات نمی کند و باید به صورت دستی آن را راه اندازی کرد (باید برق پمپ را قطع کنیم یا اینکه دکمه Reset اتومات را بزنیم)

 برای رفع این مشکل کافیست از این روش استفاده کنیم با این کار از ورپاش و ضربه توچ جلوگیری می شود ولی این روش در کاهش تعداد دفعات روشن و خاموش شدن پمپ تاثیری ندارد.

روش دوم بستن مخزن تحت فشار به همراه کلید اتوماتیک دیجیتال

نحوه بستن کلید اتومات مکانیکی و دیجیتال با هم:

همانطور که می دانیم اگر پمپ بدون آب کار کند می سوزد زمانیکه کلید اتوماتیک دیجیتال و مکانیکی را با هم ببندیم این مشکل برطرف می شود .

 این روش فقط برای جلوگیری از سوختن پمپ در برابر بی آبی مناسب است وگرنه هیچ مزیت دیگری نسبت به زمانیکه به تنهایی از کلید مکانیکی استفاده می کنیم ندارد.

البته کلید های مکانیکی نسل جدید روانه بازار شده است که از خشک کار کردن پمپ جلوگیری می کند. به عنوان مثال کلید های اتوماتیک  مکانیکی بارلی چین قابلیت این کار را دارند.

روش صحیح لوله کشی برای استفاده از مخزن ذخیره آب با کلیدهای اتوماتیک دیجیتالی و مکانیکی:

اگر پمپ، هوا بگیرد مثل حالتی که پمپ بدون آب مانده باشد یکسره کار می کند تا بسوزد، دلیل هوا گرفتن پمپ این است که مخزن ذخیره آب نسبت به پمپ ارتفاع چندانی ندارد (فشار آب مخزن نسبت به پمپ صفر است)

 اگر آب شهری به پمپ وصل باشد دیگر نیازی به هوا گیری ندارد در واقع هرگاه خواستیم از مخزن ذخیره استفاده کنیم باید پمپ را هواگیری کنیم.

بدلیل عملکرد صحیح ست کنترل باید حداقل فشار نیم بار به پمپ وارد شود ولی زمانیکه از منبع ذخیره و ست کنترل استفاده می کنیم امکان دارد ست کنترل به درستی کار نکند (البته بر اساس تجربه ست کنترل های چینی در این موارد کار می کنند).

چند سوال و مشکل در مورد پمپ و رفع عیب آنها:

سوال) اگر شیر آب باز نباشد و پمپ بصورت مداوم کارکند دلیل چیست؟

زمانیکه از کلید اتوماتیک مکانیکی به همراه منابع تحت فشار استفاده می کنیم اگر چنانچه پمپ هوا بگیرد یا آّب ورودی به آن قطع شده باشد دستگاه بصورت دائم کار می کند.

یکی دیگر از دلایل دائم کار کردن پمپ با این سیستم تنظیم بیش حد از فشار قطع پمپ است و در آخر امکان خراب بودن کلید اتوماتیک هم وجود دارد. در این حالات اگر به موقع رفع عیب انجام نشود دستگاه می سوزد.

اگر از ست کنترل استفاده می کنید به دلیل موارد زیر این اتفاق رخ می دهد:

  • احتمال دارد فلو سوئیچ کثیف شده باشد که باید آنرا تمیز کرد تا مشکل حل شود.
  • اگر قبل از ست کنترل هر گونه شیری بسته شود (مابین پمپ و ست کنترل) احتمال این اتفاق وجود دارد.
  • شاید یک نشتی بزرگ در سیستم وجود داشته باشد.

سوال) چرا پمپ با کلید اتوماتیک دیجیتال یا ست کنترل دیر روشن می شود؟

یکی از دلایلی که پمپ با کلید اتوماتیک دیجیتال دیر روشن می شود به دلیل تنظیم نبودن آن است و باید پیچ تنظیم را به سمت مثبت بچرخانیم. معمولا در ست کنترل های چینی پمپ سریع روشن می شود البته اگر خیلی زیاد پیچ را بچرخانیم ممکن است بدون باز کردن شیر پمپ روشن شود.

سوال) چرا در سیستم اتوماتیک دیجیتال پمپ بدون باز کردن شیر آب روشن می شود؟

در این سیستم نباید فشار استارت را بیشتر از فشار شهری تنظیم کنیم چون منبع تحت فشار نداریم به همین خاطر زمانیکه دستگاه خاموش می شود فشار به آرامی افت می کند تا به فشار آب شهری برسد حالا اگر فشار استارتی تنظیم کرده باشیم که بالاتر از فشار شهری است بدون این که آب باز شود پمپ روشن می شود و هر چند دقیقه یکبار این سیکل تکرار می شود کسانیکه در طبقه 3 یا بالاتر قرار دارند این مشکل را دارند کسانیکه در طبقه 1 و 2 هستند قبل از روشن شدن پمپ فشار قابل قبولی دارند و نیازی نیست که روی مثبت ترین حالت قرار بدهند ولی در ارتفاع بالاتر چون فشار آب کم است روی مثبت ترین حالت قرار می دهند که بدون باز کردن شیر، پمپ روشن می شود.

 اگر با اینکار مشکل حل نمی شود یا باید برای اتومات دیجیتال یک منبع نصب کرد یا باید از اتومات مکانیکی استفاده کنیم. (برای اندازه گیری فشار شهری کافیست بعد از چند دقیقه که دستگاه خاموش شد به مانومتر نصب شده روی ست کنترل نگاه کنیم)

سوال) چرا پمپ به صورت مداوم روشن و خاموش می شود؟

اگر از سیستم کلید اتوماتیک دیجیتال بدون منبع تحت فشار استفاده می کنیم:

  • احتمال نشتی در سیستم آبرسانی وجود دارد.
  • زمانیکه شیر آب مصرفی کم باز باشد هم احتمال اینکه پمپ روشن و خاموش شود وجود دارد.

در هر دو حالت بالا فشار پمپ به حداکثر فشار تنظیم شده می رسد و خاموش می شود و با افت فشار دوباره پمپ روشن می شود.

برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان پارسه پمپ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سبد خرید
اسکرول به بالا